2016. július 10., vasárnap

Magas-hegy

Kirándulás a Magas-hegyre

Megállva a faluból kivezető úton s a panorámára nézve jobbról balra a sátoros hegyek: Várhegy (345 m), Sátorhegy (466 m), Kecskehegy (432 m), Szárhegy a hosszú nyereggel (345 m) és a háttérben a Magashegy nevéhez méltóan a legmagasabb (514 m). A mai túránkon ezt a magassági pontot néztük ki úti célunk fordulópontjának. A leírást úgy kínáljuk, hogy gyakran alternatívákat is ismertetünk. Ezt jelen esetben a bőség mondatja velünk. Elöljáróban kell néhány szót szólni erről a különleges helyről.
A Sátorhegyek (lásd előbbi felsorolást) a Zemplénhez a délkeleti oldalon kissé elkülönülve csatlakozó hegyvonulat. Sátoraljaújhely utcái magasan a Szárhegy oldalára kúsznak, a Magas-hegy lankáit körbeölelve, a városhoz tartozó Széphalommal, Rudabányácskával, s innen a Bányi-nyergen átvezető úton Károlyfalvával, a 37-es úton fekvő várhegyi szórvány településrészekkel bekerítik a hegyeket. A város mintegy körbeöleli ezt a jókora hegyvonulatot. Jól példázza ezt, hogy helyi járatú autóbusz szinte a kör minden pontjára eljuttathat minket. A magashegyi ülőszékes felvonó a legmagasabb pontra viheti a turistát, a legalacsonyabbról mintegy 15 perc alatt, mégis több napi túrára ad lehetőséget a hegy kiépített, jelzett turistaútjain, a bejárt erdei utakon, több kilátóhelyet érintve, vagy a sűrű erdőkben, sziklákon bukdácsolva a vadregényes ösvényeken, az úttörőőrsben, vagy cserkészcsapatban tanult tájékozódási módszerek sűrű próbálgatásával. Kiváló akár „túlélő” túra szervezésére is a környék, és a kórház is a hegyen található! A legvadabb sűrűből kibukkanva ne lepődjünk meg, ha éppen egy városi utcára tévedünk. Érdekes helyszín, és jó nagy is ahhoz, hogy elfáradhassunk kellemesen minden estére. Induljunk!

Indulás

Fogarasi rét

Előttünk közvetlen a Fekete-hegy
A falut Rudabányácska felé hagyjuk el. Mehetünk a keskeny műúton, vagy a szemmel is jól belátható szőlők érintésével, irány a Bányi nyereg, mint azt több túránk kiindulópontjának is már választottuk. Útközben jobbra a Fogarasi rét kissé mocsarasnak tűnő zsombékjai, balra a hajdani Teleki udvarház romjai. Kis emelkedő a kácsárdi, itteniek nyelvén a „hegyesi” iskoláig. Mindkét oldalon szépen művelt hegyaljai szőlők közelebb-távolabb az út mentén. Rövid lankásabb szakasz után, még az autóknak is erőfeszítést igénylő kaptató, a Czábóczki dombja kíván energiát, mind az autós mind a kerékpáros, de a gyalogos erejét is. Az út két oldala itt választóvonal: a két szomszéd város összeérő határa. Balra a pataki határ Kácsárd, jobbra az újhelyi Veresharaszt.
      Teleki tanya a fák között
 Az új telepítésű szőlők az iskola alatt

Az emelkedő a Bányi-nyeregig tart. Balról érintjük a térképen is jelzett „Soós házat”, udvarán mély, lánccal működő ásott kúttal, melyben forrásvizet találhatunk, előtte a család által állított kereszt. Még néhány lépés és válaszút előtt állunk. Mehetnénk tovább a műút lejtős szakaszán a következő, „lőtéri” zöld vagy a még távolabbi kereszteződésig az országos kék jelzésre vadászva.

Útban a hegyen át
Mi a  Soós ház után a kék kereszt jelzésen a Tatárka – Bányi-hegy – Nagy nyugovót érintve indulunk. Elérve a következő turistaúti kereszteződést a hajdani aranybánya közelében (innen a „Bányi” név!) a piros jelzésre térve tovább haladunk a Vörös-nyereg felé, a rövidebb utat választva Magashegyi célunk felé. Néhány évvel ezelőtti erdőletermelés nyomait most benövő új erdőn kell keresztül vágnunk, a facsemetéket védő vadvédelmi kerítésen turistáknak létrás átjárót készítettek az erdészek. Pár évig ezzel kell élnünk.

A Lőtér felé térve

Ha a másik variációt választjuk, akkor tovább haladunk a műúton, s kicsit kényelmesebben, de hosszabb úton érjük el célunkat. A Lőtérnél térhetünk le a zöld jelzésre, mely a Vörös nyeregben torkollik az imént írt kék keresztet a Nagy Nyugovón váltó piros jelzésbe, s innen együtt haladnak. Évszaktól függően más-más kalandot nyújt a hegy nyugati oldala is, függetlenül a keletin elterülő legújabb civilizációs büszkeségtől, a Magashegyi kalandparktól. Itt fára mászni, csimpajkózni, gombászni, virágot szedni, rovart gyűjteni, vadakat lesni, vagy vadlesre mászni lehet, amott téli-nyári bob, téli-nyári sípálya, kötélpálya várja az érdeklődőket. A nyugati oldalra nem kell belépős chipkártyát váltani, sorbaállni, viszont vinni kell a hátunkon ivóvizet, úti élelmet, amott sorba lehet állni üdítőért, süteményért.

Bátran barangolhatunk, gombászhatunk bármerre. Olyan sűrűn vannak a jelzéssel ellátott turistautak, hogy ha eltévedünk, rövidesen egy másikba botlunk. Minden út a kilátóhoz vezet, ne essünk kétségbe. Ha már elég magasra kapaszkodik az ösvényünk, egyre többször tekinthetünk ki a Zemplénből. Bár útközben térképen is jól kell tájékozódni, hogy mikor merre látunk ki, egyszer a Bodrogköz, egyszer Kazinczy Széphalmának képe, egyszer a szlovákiai oldal kerül a szemünk elé. A turistautak egyesülnek, szétválnak. A kilátót a piros háromszög éri el a legrövidebb úton. A sípálya alján, a hegy derekában lévő menedékházat a piros-zöld együttes jelzés célozza. Esőben ez értékes információ! Télen, ősszel garantált forraltbor-, tea lelőhelynek számít, nyáron kis szerencsével egy hideg jégkrém 450 m  magasan vár minket benne, no meg a hajdani turistaházi világot idéző retrós menedékházi hangulat miatt is ajánlott célpont!
A sípályán

A Magas-hegy télen a Rudabányácskai oldalról
Libegővel a hegytetőre

Aki az országos kékre vadászva a legtovább megy a Bányi nyereg felöl az országos kék jelzést keresve, most új útvonalalon mehet fel a kilátóhoz. Károlyfalva felől indokolatlan lejtő-emelkedő kombináció kicsit hosszan vezet, de így egy kíméletes lankás útvonalra terelték a jelzést.
A kilátó nemrég újult meg, szép környezetben, biztonságos építmény gondoskodik a felejthetetlen élményről. A panoráma teljes. Minden irányban érdekes, tanulságos, akár a holnapi túra tervét is leolvashatjuk a tájképről. Szép időben látható a Tokaji hegy, a Zemplén hegyvonulata, a Tisza és a Bodrog vonala, az ártéri erdők; keletre a szlovákiai oldalon lévő Terebesig, az ottani szőlőket rejtő hegyekig, a délkeletre lévő távoli hegyen Királyhelmecig is ellátni.

Téli kilátás a Magas-hegyi kilátóból

Páratlan élmény, hogy a félnapi bolyongásunkra visszatekintve most láthatjuk milyen közel voltunk a városhoz, amely egész magasra nyúlik a Sátorhegyek oldalára. Szépen kirajzolódik a várost kerülő, egy darabig az országhatárnak számító Ronyva folyó/patak? vonala, a várost elkerülő országút új nyomvonala. Láthatóak a híres épületek: templomok, börtön, a hegyre felnyúló kórház, a város útjaira, mintegy térképre nézünk.
Ha nem vállalkozunk az erdei, turista utakon való bolyongásra, hamar Rudabányácskára ér a keskeny, kanyargós erdei műút. Gyönyörű látvány a lombsátor alatt kanyargó út! Néhány hajtűkanyar után egyenesbe vált az út és enyhe lejtőn érünk a felfedezésre váró, hegy aljába szorult kis szlovák településre. Megnézhetjük kerített görögkeleti templomot, a mellette elterülő temetőt, a szlovák tájházat (kulcsa a kisebbségi önkormányzat vezetőjénél), kimehetünk a Smaragd völgyi víztárolóhoz, kellemes hely!

A műúton tovább csakhamar az üléses felvonó végállomásán vagyunk. Ha eddig nem indultunk a hegy felé gyalog, akkor ezt most egy mozdulattal, jegyet véve megtehetjük: beülhetünk a felvonóba, s mintegy negyedórai kellemes ringatózás közepette egyből a Magashegyi kilátóhoz repít bennünket a szerkezet.
A felvonó középső állomása a menedékház magasságában a sípályák aljában van. Itt egyesülhetünk a különböző utakon ide érkező barátainkkal is. Lefelé ismét számtalan lehetőség kínálkozik. Vagy vissza a kötélpályán, vagy a város felé leereszkedve számos autóbusz közül választhatunk!

Trifonov Tamás, 2010

2009-ben kalandtúra-park, téli-nyári bob- és, sípálya valamint újjáépített kilátó is megnyílt a Magas-hegyen. A hegy aljában korcsolyapálya és színvonalas szálláshely várja a látogatókat. 2015-ben kabinos és átcsúszó kötélpályával egészítették ki szolgáltatásokat a szórakozásra-kalandra vágyó közönség igényeit kielégítendő